Οδηγός επιλογής νομικής μορφής κατά την έναρξη επιχείρησης
Έναρξη ατομικής επιχείρησης, ίδρυση προσωπικής εταιρίας ΟΕ-ΕΕ ή σύσταση ΙΚΕ ;
Πως καταλήγω στην επιλογή νομικής μορφής της επιχείρησης μου;
Ένα από τα πιο σημαντικά θέματα κατά τη διαδικασία έναρξης μιας επιχείρησης είναι η επιλογή νομικής μορφής εταιρείας. Δεν υπάρχει μία κοινή επιλογή για όλους, γι’ αυτό και η τελική απόφαση χρειάζεται ανάλυση και έρευνα όλων των παραμέτρων για την καλύτερη υλοποίηση και ανάδειξη της επιχειρηματικής ιδέας. Οι πιο συνηθισμένες νομικές μορφές που επιλέγει ένας επιχειρηματίας είναι οι εξής:
- Η ατομική επιχείρηση / ελεύθερος επαγγελματίας (freelancer)
- Η προσωπική εταιρεία, δηλαδή Ομόρρυθμη (Ο.Ε.) ή Ετερόρρυθμη (Ε.Ε.)
- Η ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία (Ι.Κ.Ε.) ή Μονοπρόσωπη ΙΚΕ (η ΙΚΕ αποτελεί την εξέλιξη της ΕΠΕ)
Παρακάτω παρουσιάζονται ορισμένα θέματα προς διερεύνηση για τη διευκόλυνση στην επιλογή νομικής μορφής.
Νομικό/φυσικό πρόσωπο και ΑΦΜ της επιχείρησης
Η ίδρυση μιας ατομικής επιχείρησης στην ουσία μετατρέπει το ΑΦΜ του ίδιου του επιχειρηματία σε επαγγελματικό. Το ίδιο το ΑΦΜ του φυσικού προσώπου γίνεται το ΑΦΜ της επιχείρησής του.
Από την άλλη πλευρά, όλα τα νομικά πρόσωπα έχουν δικό τους ξεχωριστό ΑΦΜ και θεωρούνται ξεχωριστές οντότητες. Εταιρίες ΟΕ, ΕΕ, ΙΚΕ, ΕΠΕ, ΑΕ, Σύλλογοι, Ιδρύματα , ΝΠΔΔ, Φορείς κλπ είναι όλα νομικά πρόσωπα.
Όλα τα νομικά πρόσωπα ως ξεχωριστές οντότητες, θα πρέπει να έχουν και τη δική τους αυτοτελή φορολογική έδρα, τον δικό τους τραπεζικό λογαριασμό, το δικό τους προφίλ κλπ. Μόνο στην ατομική επιχείρηση επιτρέπεται η κατοικία του ίδιου του επιχειρηματία να χρησιμοποιηθεί ως έδρα για την επιχείρηση.
Αυτή είναι η πρώτη και βασικότερη διάκριση μεταξύ της ατομικής επιχείρησης και όλων των υπόλοιπων εταιρικών νομικών μορφών.
Λογιστικά βιβλία
Το λογιστικό σύστημα παρακολούθησης είναι ένας σημαντικός παράγοντας σε μια επιχείρηση.
Οι ατομικές επιχειρήσεις και οι προσωπικές εταιρίες ΟΕ και ΕΕ έχουν το απλογραφικό σύστημα και τηρούν λογιστικά βιβλία β’ κατηγορίας υποχρεωτικά. Οι εταιρίες ΙΚΕ, ΕΠΕ, ΑΕ αλλά και ΟΕ-ΕΕ με ακαθάριστα έσοδα άνω των 1.500.000€ έχουν το διπλογραφικό σύστημα και τηρούν βιβλία γ’ κατηγορίας.
Το απλογραφικό σύστημα είναι πιο απλό και ευέλικτο στην παρακολούθηση των βιβλίων και έχει πιο χαμηλό κόστος λογιστικής υποστήριξης . Για παράδειγμα καταχωρούμε στα βιβλία τον λογαριασμό ρεύματος με την ημερομηνία έκδοσής του και δε μας ενδιαφέρει αν και πότε εξοφλήθηκε.
Τα πρόστιμα και οι παραβάσεις είναι πολύ πιο χαμηλά και σχεδόν τα μισά όταν η επιχείρηση τηρεί βιβλία β’ κατηγορίας, δηλαδή απλογραφικό σύστημα.
Το διπλογραφικό σύστημα είναι πιο απαιτητικό και λίγο πιο δύσκολο, καθώς παρακολουθούμε βιβλία γ’ κατηγορίας και καταγράφουμε αναλυτικά κάθε κίνηση από και προς το ταμείο της επιχείρησης. Αυτό φυσικά μπορεί να οργανώσει καλύτερα και τη διαχείριση μιας εταιρίας με μεγάλο όγκο εργασίας. Για παράδειγμα καταχωρούμε στα βιβλία τον λογαριασμό ρεύματος με την ημερομηνία έκδοσής του, αλλά καταχωρούμε και την ημερομηνία εξόφλησής του και με ποιον τρόπο εξοφλήθηκε.
Στο τέλος κάθε χρήσης γίνεται υποχρεωτικά σύνταξη και υποβολή οικονομικών καταστάσεων στο δημόσιο σύστημα του ΓΕΜΗ. Η υπογραφή του ισολογισμού γίνεται μόνο από λογιστή Α’ τάξης. Όλα αυτά κάνουν και τις εταιρίες με διπλογραφικό σύστημα να έχουν πολύ πιο υψηλό κόστος λογιστικής υποστήριξης.
Τρόπος ίδρυσης και λειτουργίας
Η έναρξη ατομικής επιχείρησης γίνεται αποκλειστικά από την εφορία. Εάν δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα από το αυτοματοποιημένο σύστημα της ΑΑΔΕ , που συνήθως όλο και κάπου κολλάει, διεκπεραιώνεται από υπάλληλο της εφορίας που ανήκει η έδρα μας. Έχουμε συναντήσει πάρα πολλές φορές διαφορετική προσέγγιση που αφορά την έδρα ή τον τρόπο και τον τύπο άσκησης της δραστηριότητας της υπό σύστασης επιχείρησης από διαφορετικές ΔΟΥ.
Οποιαδήποτε μεταβολή στην επιχείρηση όπως αλλαγή έδρας, προσθήκη ή αφαίρεση ΚΑΔ, αλλαγή στο καθεστώς ΦΠΑ, διακριτικό τίτλο, ενδοκοινοτικά κλπ γίνεται με μια αίτηση προς την αρμόδια εφορία και εφόσον γίνει η έγκριση , στη συνέχεια μπορούν να ενημερωθούν και όλοι οι υπόλοιποι φορείς. Αποδεικτικό ίδρυσης είναι η βεβαίωση έναρξης εργασιών.
Υπεύθυνος για όλη τη διαχείριση της ατομικής επιχείρησης είναι ο ίδιος ο επιχειρηματίας, αποφασίζει και προχωράει.
Από την άλλη, η σύσταση μιας εταιρίας, γίνεται από το ΓΕΜΗ. Αποδεικτικό ίδρυσης είναι το καταστατικό. Στο έγγραφο αυτό αποτυπώνονται σημαντικές πληροφορίες της εταιρίας όπως η επωνυμία, η έδρα, ο σκοπός της (ΚΑΔ) , το κεφάλαιο, τα μέλη, ο διαχειριστής κλπ.
Κατά τη διαδικασία της ίδρυσης , η Υπηρεσία Μιας Στάσης (ΥΜΣ) παρέχει ένα πρότυπο καταστατικό δωρεάν. Η αλήθεια είναι ότι είναι πολύ περιεκτικό και πλήρες και επιπλέον επιτρέπεται να γίνει προθήκη ειδικού περιεχομένου.
Στην περίπτωση που συμμετέχουν πολλά μέλη στην εταιρία, αλλά και θέλουμε ένα πολύ πιο εξατομικευμένο και αναλυτικό καταστατικό, καλύτερα να απευθυνθούμε σε δικηγορικό γραφείο.
Οποιαδήποτε μεταβολή στην εταιρία όπως αλλαγή έδρας, μεταβολή ΚΑΔ, αλλαγή μελών κλπ , υποχρεώνει την εταιρία σε τροποποίηση του καταστατικού, την έγκριση από το ΓΕΜΗ και τη δημόσια ανάρτησή του και τέλος την ενημέρωση της ΑΑΔΕ. Γενικά είναι μια διαδικασία που κάνει λίγο πιο δύσκολες τις αλλαγές και τα νομικά πρόσωπα πιο δυσκίνητα.
Υπεύθυνος για όλη τη λειτουργία της εταιρίας είναι αυτός που έχει οριστεί στο καταστατικό ως διαχειριστής. Αυτός υπογράφει, αυτός αποφασίζει , αυτός ευθύνεται.
Το ταμείο της επιχείρησης
Σε ποιο βαθμό μας ενδιαφέρει η κίνηση των χρημάτων στην επιχείρηση;
Σε μια ατομική επιχείρηση ή σε μια προσωπική εταιρία ΟΕ – ΕΕ , τα χρήματα ανήκουν στους επιχειρηματίες. Είναι δικά τους και ανά πάσα στιγμή μέσα στη χρονιά μπορούν να τα χρησιμοποιούν για σκοπούς τόσο επαγγελματικούς όσο και προσωπικούς.
Στις εταιρίες ΙΚΕ υπάρχει διαφορετική φιλοσοφία. Τα χρήματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του έτους, δεν ανήκουν στον ιδιοκτήτη όποτε το επιθυμεί. Θα πρέπει να κλείσει η εταιρική χρήση για να δούμε πρώτον αν και δεύτερον τι ακριβώς υπάρχει ως υπόλοιπο κερδών. Στη συνέχεια να γίνει συνέλευση των εταίρων όπου θα αποφασίσουν αν θα κάνουν διανομή κερδών, αν θα κρατήσουν χρήματα ως αποθεματικό ή αν θα κάνουν αύξηση κεφαλαίου. Εφόσον η απόφαση είναι η διανομή κερδών , και εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία παρακράτησης φόρου 5% , το υπόλοιπο ποσό που απομένει διατίθεται στους εταίρους καθαρό και φορολογημένο να το αξιοποιήσουν όπως επιθυμούν.
Δαπάνες που εκπίπτουν
Μια εταιρία-Νομικό πρόσωπο έχει μεγαλύτερη ευκολία να αναγνωρίσει δαπάνες που μειώνουν το φόρο, σε σχέση με μια ατομική επιχείρηση.
Το φυσικό πρόσωπο έχει το ίδιο ΑΦΜ με την ατομική επιχείρηση. Πολύ συχνά και κακώς, μπερδεύονται προσωπικές και επαγγελματικές δαπάνες. Πολλές φορές μάλιστα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας προσωπικός τραπεζικός λογαριασμός για μια εμπορική συναλλαγή.
Ένας εξοπλισμός που αγοράστηκε μέσα από έναν προσωπικό λογαριασμό , ακόμη και εάν εκδόθηκε τιμολόγιο, ενδέχεται σε έναν έλεγχο να μην αναγνωριστεί ως έξοδο καθώς δεν εξοφλήθηκε από τον εμπορικό λογαριασμό της επιχείρησης.
Επειδή δεν μπορεί εύκολα να αποδειχθεί πότε μια δαπάνη γίνεται για προσωπική και πότε για επαγγελματική χρήση, όπως για παράδειγμα είναι οι δαπάνες ενός ΙΧ αυτοκινήτου, επαγγελματικά ταξίδια κλπ , συνήθως τέτοιου είδους δαπάνες στο τέλος δε λαμβάνονται υπόψη και ακυρώνονται σε έναν έλεγχο.
Στην περίπτωση του νομικού προσώπου, τα πράγματα είναι πιο δομημένα. Ένα όχημα που μεταβιβάστηκε στο ΑΦΜ της εταιρίας, είναι πλέον εταιρικό. Τα τέλη, η ασφάλεια, η συντήρηση, τα καύσιμα σε ένα βαθμό είναι ξεκάθαρα εταιρικά έξοδα. (Φυσικά από την άλλη μπορεί να μην μας καλύψει η ασφαλιστική, αν οδηγεί το πρώην ΙΧ όχημα κάποιος άσχετος με την εταιρία).
Ένα άλλο παράδειγμα είναι η δραστηριότητα των κατασκευών ή της διαχείρισης ακινήτων, όπου δεν εκπίπτουν δαπάνες κτιρίων για τη μείωση φόρου , αν η επιχείρηση είναι ατομική. Τα έξοδα αυτά αναγνωρίζονται μόνο αν η επιχείρηση είναι Νομικό πρόσωπο με δικό του ΑΦΜ.
Ευθύνη του επιχειρηματία
Μετά την έναρξη μιας επιχείρησης , η αλήθεια είναι ότι ο επιχειρηματίας είναι εκτεθειμένος και ανοιχτός σε όλους και σε όλα. Η τελική ευθύνη για την εξέλιξη όλων των πραγμάτων βαραίνει τον ιδιοκτήτη. Είναι πάρα πολλοί επιχειρηματίες οι οποίοι προβαίνουν σε έναρξη επιχείρησης και θα ήθελαν να «οχυρώσουν» όσο περισσότερο μπορούν την προσωπική τους θέση.
Στην ατομική επιχείρηση , στα μέλη της ΟΕ και στο ομόρρυθμο μέλος της ΕΕ, η ατομική ευθύνη του καθενός , είναι απεριόριστη ακόμα και με την προσωπική τους περιουσία. Για παράδειγμα εάν ένας πελάτης υποστεί βλάβη από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μας, κινηθεί νομικά εναντίον της επιχείρησης ζητώντας χρηματική αποζημίωση και κερδίσει με απόφαση δικαστηρίου, εάν η οφειλή αυτή ξεπερνά το κεφάλαιο της εταιρίας, μπορεί το δικαστήριο να δεσμεύσει την προσωπική περιουσία των μελών.
Ωστόσο έχουμε την επιλογή της Ετερόρρυθμης εταιρίας, όπου είναι μια προσωπική εταιρία ίδια με την Ομόρρυθμη , με τη μόνη διαφορά ότι το ένα μέλος είναι ετερόρρυθμο, δηλαδή έχει ευθύνη μόνο μέχρι το ποσοστό του στο κεφάλαιο ίδρυσης. Εδώ μπορούμε να προστατεύσουμε το μέλος της ομάδας με τη μεγαλύτερη προσωπική περιουσία ή ένα συγγενικό/φιλικό πρόσωπο.
Τέλος έχουμε την περίπτωση της ΙΚΕ. Η ευθύνη των εταίρων περιορίζεται στο ποσό της εισφοράς τους στο κεφάλαιο και δεν επεκτείνεται στην ατομική τους περιουσία. Ο διαχειριστής όμως ευθύνεται έναντι της εταιρείας για τις αποφάσεις που έχει υπογράψει και θέματα που έχουν προκύψει με δική του υπαιτιότητα.
Η περιορισμένη ευθύνη της ΙΚΕ είναι το πιο δημοφιλές πλεονέκτημα και κριτήριο με βάση το οποίο την επιλέγουν πάρα πολλοί, είτε γιατί υπάρχει προσωπική περιουσία είτε γιατί το είδος της δραστηριότητας είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και γίνονται συχνά καταγγελίες είτε γιατί υπάρχει το αίσθημα ανασφάλειας και φόβου αν τα πράγματα εξελιχθούν πάρα πολύ άσχημα.
Ευελιξία και ευνοϊκή μεταχείριση
Η ατομική επιχείρηση υπερέχει με διαφορά έναντι όλων των Νομικών προσώπων σε θέματα ευελιξίας και ειδικής μεταχείρισης.
Αρχικά μια ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών μπορεί να έχει έδρα το σπίτι του επιχειρηματία, μειώνοντας τις δαπάνες στην αρχή της λειτουργίας της.
Η ατομική επιχείρηση για χαμηλά εισοδήματα έως 10.000€ έχει συντελεστής φορολογίας 9%, ενώ μπορεί να ενταχθεί στο καθεστώς απαλλαγής ΦΠΑ για μικρές επιχειρήσεις και να μην χρεώνει ΦΠΑ, αν παρουσιάζει ετήσια ακαθάριστα έσοδα έως 10.000€.
Δεν υπάρχει τέλος επιτηδεύματος. Ωστόσο με τα νέα δεδομένα της τεκμαρτής φορολόγησης, μια ατομική επιχείρηση μετά τα τρία (3) πρώτα έτη ακόμα και αν δεν παρουσιάζει κέρδος, η ΑΑΔΕ θα θεωρεί ότι η επιχείρηση έχει κέρδος και δεν το δηλώνει! (Καλώς ήρθαν τα τεκμήρια)
Όλες οι μεταβολές στην ατομική επιχείρηση γίνονται με αίτηση στο μητρώο, ενώ στις εταιρίες με τροποποίηση του καταστατικού. Μάλιστα για τις σοβαρές αλλαγές απαιτείται να γίνει συνέλευση των μελών και να γίνει και πρακτικό της συνέλευσης για όσα έχουν αποφασιστεί.
Ένα πρόστιμο για μια παράβαση ή αμέλεια σε μια ατομική επιχείρηση μπορεί να είναι 100€, ενώ το ίδιο ακριβώς πράγμα σε μια εταιρία να είναι 250€.
Πιο δύσκολα θα επιβληθεί ποινή και μάλιστα αυστηρή σε μια ατομική επιχείρηση και ειδικά οικογενειακή, παρά σε μια εταιρία . Στα νομικά πρόσωπα συνήθως οι έλεγχοι δε δείχνουν μεγάλη επιείκεια.
Οι συγγενείς Α’ βαθμού (σύζυγος, γονείς και τέκνα) μπορούν να συνεισφέρουν με την εργασία τους σε μια ατομική επιχείρηση. Κανονικά οποιοδήποτε άτομο βρεθεί να εργάζεται στην έδρα και δεν είναι δηλωμένο στον πίνακα προσωπικού, η επιθεώρηση εργασίας μπορεί να επιβάλει πρόστιμο.
Στην ατομική υπάρχει μεγάλη δεκτικότητα, αλλά σε μια εταιρία υπερβολική αυστηρότητα και δεν πρέπει να βρίσκεται κανένας άλλος πέρα από τα μέλη και το προσωπικό. Δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει συγγένεια μεταξύ ενός φυσικού και ενός νομικού προσώπου, άρα δεν επιτρέπεται η συνεισφορά εργασίας σε μια εταιρία από το τέκνο ή τον πατέρα του διαχειριστή και ιδιοκτήτης της εταιρίας.
Τέλος υπάρχει και το καθεστώς «μπλοκάκι», που είναι στην ουσία ευνοϊκή φορολόγηση για μια ατομική επιχείρηση με έως 2 πελάτες-επαγγελματίες , δίνοντας το αφορολόγητο των μισθωτών και απαλλαγή από την προκαταβολή φόρου.
Η αξιοπιστία της επιχείρησης
Σε ποιο βαθμό μας ενδιαφέρει ένα δάνειο για την επιχείρηση;
Η ατομική επιχείρηση και οι προσωπικές εταιρίες αποτελούν την κορυφαία επιλογή σε θέμα αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης.
Ο ελεύθερος επαγγελματίας και τα ομόρρυθμα μέλη , βάζουν μπροστά το πραγματικό τους πρόσωπο και αναλαμβάνουν οποιαδήποτε ευθύνη ή υποχρέωση προκύψει κατά τη λειτουργία της επιχείρησης.
Από την άλλη, η εταιρία ΙΚΕ έχει την φιλοσοφία μιας κλασσικής εταιρίας περιορισμένης ευθύνης. Σε μια εταιρία ΙΚΕ η ευθύνη των μελών φτάνει μέχρι το σημείο του κεφαλαίου που έχουν συνεισφέρει. Αυτό το γνωρίζουν όλοι αρκετά καλά πλέον.
Στην αγορά του 2025 λοιπόν μια νεοσύστατη εταιρία ΟΕ θα έχει καλύτερο και πιο αξιόπιστο προφίλ στις τράπεζες, τους προμηθευτές, τους πελάτες και τους συνεργάτες της, σε σχέση με μια ΙΚΕ. Άρα εφόσον υπάρχει κάποιος πίσω από τη συναλλαγή μας που εγγυάται ότι θα αναλάβει την ευθύνη αν γίνει το οτιδήποτε, ο βαθμός εμπιστοσύνης προς την επιχείρηση αυξάνεται σημαντικά.
Φορολογία και φόροι
Μια διάκριση , από τις πιο σημαντικές, στην επιλογή νομικής μορφής είναι ο τρόπος φορολόγησης. Στις επιχειρήσεις δεν υπάρχει αφορολόγητο και η φορολογία γίνεται από το πρώτο ευρώ που παρουσιάζεται ως καθαρό κέρδος.
Στην ατομική επιχείρηση ο συντελεστής φορολογίας για καθαρά κέρδη έως 10.000 ευρώ είναι 9% και από 10.000 έως 20.000 ευρώ είναι 22%, σχετικά τίμια νούμερα θα λέγαμε. Δυστυχώς όμως αν είσαι πάρα πολύ καλός σε αυτό που κάνεις και τα καθαρά κέρδη ξεπεράσουν τις 40.000€, ο συντελεστής φορολογίας φτάνει στο 44% και κολλάει εκεί.
Επιπλέον το καθαρό κέρδος από μια ατομική επιχείρηση αθροίζεται με το εισόδημα που μπορεί να έχει κάποιος από παράλληλη μισθωτή απασχόληση.
Στον αντίποδα, όλες οι εταιρείες/νομικά πρόσωπα έχουν σταθερό συντελεστή φορολογίας για όλα τα καθαρά κέρδη 22%.
Επιπλέον για τις εταιρίες υφίσταται ακόμη κανονικά το τέλος επιτηδεύματος
- 800 ευρώ ετησίως, για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.
- 1000 ευρώ ετησίως, για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους.
- 600 ευρώ ετησίως, για κάθε υποκατάστημα.
Μην ξεχνάμε ότι η φορολογία επιβάλλεται στα καθαρά κέρδη, δηλαδή αφου υπολογιστούν και τα έξοδα. Οι εταιρείες ΟΕ και ΕΕ θεωρούνται προσωπικές, καθώς τα μέλη τους έχουν την πλήρη ευθύνη για τις υποχρεώσεις της επιχείρησης και γι’ αυτό όλα τα κέρδη στο τέλος της χρονιάς τούς ανήκουν και τα εισπράττουν υποχρεωτικά χωρίς επιπλέον φόρο.
Ειδικά τα μέλη από τις εταιρείες ΙΚΕ, ΕΠΕ, ΑΕ, για να λάβουν τα κέρδη τους, πρέπει να καταβάλλουν επιπλέον και φόρο διανομής κερδών 5%.
Και φυσικά έχουμε και την προκαταβολή φόρου, αυτή την αναχρονιστική διαδικασία που το κράτος απαιτεί κάποια χρήματα ως εγγύηση για την επόμενη χρονιά. Για τις ατομικές επιχειρήσεις ο συντελεστής προκαταβολής φόρου είναι 55%, ενώ για τα Νομικά πρόσωπα είναι 80%. Παρέχεται έκπτωση 50% για το πρώτο έτος στην ατομική και για 3 έτη στις εταιρίες.
Η προκαταβολή φόρου αποτελεί έναν κύκλο των χρημάτων μας , χωρίς στην ουσία πραγματική επιβάρυνση, καθώς τα χρήματα που θα πληρώσουμε φέτος, θα τα λάβουμε ως επιστροφή το επόμενο έτος και γι’ αυτό συνήθως δεν εστιάζουμε υπερβολικά σ’ αυτό το θέμα. Όχι όμως ότι δεν είναι σημαντικό κομμάτι η ρευστότητα στην επιχείρηση, αφού όντως τα χρήματα θα καταβληθούν από το ταμείο της επιχείρησης.
Βασικά ερωτήματα που πρέπει να γίνουν
Ερώτημα Νο1 : Τα αναμενόμενα κέρδη της επιχείρησης
Εάν η επιχείρηση κάνει έναρξη λειτουργίας τον Ιανουάριο του 2025, τι συνολικά ακαθάριστα έσοδα αναμένεται να έχει μέχρι το τέλος του ίδιου έτους;
Πρέπει να γίνει μια σοβαρή πρόβλεψη εσόδων – εξόδων, έστω κατά προσέγγιση.
Το ύψος των αναμενόμενων κερδών παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Θα πρέπει όμως να είμαστε ρεαλιστικοί, γιατί είναι διαφορετικό να προβλέπουμε αναμενόμενα κέρδη 50.000 ευρώ για το 2025 ως πρώτο έτος λειτουργίας και διαφορετικό να έχουμε στο μυαλό μας το ιδανικό ποσό που θα θέλαμε να πετύχουμε σε κάποια χρόνια.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μια ατομική επιχείρηση είναι ιδανική επιλογή όταν τα κέρδη είναι έως 20.000€.
Εάν τα αναμενόμενα κέρδη δεν ξεπεράσουν τις 20.000€, είναι πιο συμφέρον να ξεκινήσει κάποιος με ατομική επιχείρηση και αν χρειάζεται στη συνέχεια να προχωρήσει σε ίδρυση εταιρίας.
Μια ατομική επιχείρηση θα πρέπει οπωσδήποτε να ερευνήσει τη μετατροπή σε οποιαδήποτε εταιρία Νομικό πρόσωπο, όταν τα καθαρά κέρδη πλησιάζουν τις 50.000€.
Ερώτημα Νο2 : Η ομάδα της επιχείρησης
Πόσα άτομα συμμετέχουν ενεργά σε αυτήν την επιχείρηση;
Πρέπει να ορίσουμε τα μέλη και τους συνεργάτες της επιχείρησης καθώς και ποια ακριβώς θα είναι η συνεισφορά τους.
Για έναν επιχειρηματία που θέλει να ξεκινήσει μόνος του και να λάβει όλη την ευθύνη πάνω του, οι επιλογές του είναι η Ατομική επιχείρηση και η Μονοπρόσωπη ΙΚΕ. Η οποιαδήποτε βοήθεια/υποστήριξη στην επιχείρηση μπορεί να έρθει από εξωτερικούς συνεργάτες επαγγελματίες ή από εργαζόμενο με σχέση μισθωτής απασχόλησης.
Όταν όμως έχουμε να κάνουμε με τουλάχιστον 2 πρόσωπα, που αποκαλούμε «συνεταίρους», τα πράγματα σοβαρεύουν αρκετά. Το καταστατικό της εταιρίας παρομοιάζεται συχνά με «έγγαμο συμβόλαιο» και θέλει τεράστια προσοχή πριν την υπογραφή του. Είναι υποχρεωτικό οι υποψήφιοι συνεργάτες που θα ιδρύσουν μαζί μια εταιρία, να προγραμματίσουν ειδική αναλυτική συνάντηση εφ’ όλης της ύλης με όση περισσότερη ειλικρίνεια διαθέτουν (προγαμιαίο συμβόλαιο).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Πρώτη περίπτωση : Δύο πρόσωπα , μπορούν να ιδρύσουν δύο ατομικές επιχειρήσεις και να υπογράψουν μεταξύ τους συμφωνητικό συνεργασίας για τις αρμοδιότητες της κάθε πλευράς. Αυτό προτείνεται μόνο για αρχή και μόνο όταν υπάρχει πολύ περιορισμένο κεφάλαιο ίδρυσης.
Δεύτερη περίπτωση : Δύο πρόσωπα μπορούν να ιδρύσουν μια προσωπική εταιρία ΟΕ, αν και εφόσον επιθυμούν να είναι ίσοι μεταξύ τους στα δικαιώματα, τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις. Η απόλυτη ισότητα μπορεί να φέρει καλύτερη ισορροπία και σταθερότητα στις σχέσεις μεταξύ των μελών μιας ομάδας.
Τρίτη περίπτωση : Δύο πρόσωπα μπορούν να ιδρύσουν μια προσωπική εταιρία ΕΕ, όταν το ένα πρόσωπο δεν επιθυμεί να συμμετέχει ενεργά και έτσι μπορεί να οριστεί ετερόρρυθμο μέλος.
Τέταρτη περίπτωση : Δύο πρόσωπα μπορούν να ιδρύσουν μια ΙΚΕ εάν θέλουν κυρίως την νομική κάλυψη και ασφάλεια της περιορισμένης ευθύνης. Επιπλέον, επειδή στον ΕΦΚΑ γράφεται μόνο ο διαχειριστής, το δεύτερο και τα υπόλοιπα μέλη δεν έχουν υποχρέωση εγγραφής. Υπάρχουν πολλοί ακόμη λόγοι για την σύσταση μιας ΙΚΕ, αλλά καλό θα ήταν πρώτα να έχει εξαντληθεί η περίπτωση σύστασης μιας προσωπικής εταιρίας.
Η σύσταση μιας επιχείρησης και η επιλογή της καταλληλότερης νομικής μορφής, απαιτεί επαγγελματισμό και σωστή ανάλυση όλων των δεδομένων, ώστε να βρείτε τις καλύτερες λύσεις. Κάθε περίπτωση είναι μοναδική και διαφορετική, και γίνεται εξατομικευμένη προσέγγιση μέσα από ένα ραντεβού συμβουλευτικής.
Καλές αποφάσεις!
————-
Θέμης Αξιώτης
Φοροτεχνικός Α’ τάξης
MBA Σύμβουλος Ίδρυσης Επιχειρήσεων
Σύγχρονο Λογιστικό γραφείο Θεσσαλονίκη PKP IKE
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στο [email protected] ή μέσω φόρμας επικοινωνίας
-Online συμβουλευτική
Αξιοποιήστε την υπηρεσία online συμβουλευτικής για να λύσετε φορολογικά θέματα και απορίες και για να σχεδιάσετε σωστά την έναρξη της επιχείρησης σας.
-Start My Business.gr – Σεμινάριο έναρξης επιχείρησης
Ο πιο πλήρης οδηγός για τη δημιουργία νέας επιχείρησης από το μηδέν μέσα από ένα online σεμινάριο με όλα τα σημαντικά θέματα για την έναρξη επιχείρησης και την ίδρυση μιας εταιρίας για να ενημερωθείτε κατάλληλα για το φορολογικό και νομικό πλαίσιο της σημερινής αγοράς.
Δείτε πληροφορίες και παρακολουθείστε το σεμινάριο
Δείτε περισσότερα άρθρα και δικαιολογητικά
-
Τι χρειάζεται για να ξεκινήσεις μια νέα επιχείρηση
-
Επιχείρηση με έδρα το σπίτι. Τι ισχύει;
-
Πώς θα κάνετε έναρξη ατομικής επιχείρησης
-
Ίδρυση Ο.Ε. – Ε.Ε. διαδικασία
-
Σύσταση Ι.Κ.Ε. – Διαδικασία – Κόστος – Δικαιολογητικά
-
Πως θα μειώσετε τον φόρο και τον ΦΠΑ για την επιχείρηση σας
-
Προσθήκη – μεταβολή ΚΑΔ